Минулого року представники Малої академії наук взяли участь у програмі шкільних космічних експериментів SSEP (Student Spaceflight Experiments Program). Однією з двох фіналістів серед 238 команд стала команда Харківської гімназії №47, до складу якої ввійшли учні 11-го класу: Софія Давидова, Михайло Гарькавець, Єлизавета Садчикова та Владислав Волков. Науковий керівник – Андрій Самойлов, учитель біології гімназії, переможець міського та обласного етапу всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2022».
Юні науковці підготували проєкт «Затвердіння стоматологічних матеріалів в умовах мікрогравітації». У космосі «зубні» проблеми досить небезпечні, а уникнути їх майже неможливо. Як результат, при довготривалих перельотах зуби пломбують у космосі. Експеримент дітей допоможе з’ясувати, чи відрізняються стоматологічні матеріали, що затверділи у космосі, від цементу, який сформували на Землі. А також допоможе вивчити вплив мікрогравітації на структуру пломб та міцність їх з’єднання з зубом.
Школярі вже прибули до США. Вони готуються розпочинати дослідження та запускати свої проєкти на міжнародну космічну станцію на кораблі SpaceX Dragon. А ще вони мають можливість спостерігати за відльотом ракети на мисі Канаверал. Це історичний майданчик космічного центру Кеннеді НАСА, з якого запускали всі місії «Аполлона» на Місяць.
Бажаємо удачі нашим дослідникам! Пишаємось вами!
Довідка:
SSEP — це комплексна програма з розвитку наукової та STEM-освіти, яка передбачає проведення експерименту на Міжнародній космічній станції. Україна приєдналася до SSEP у 2021 році та стала однією з трьох держав, що отримала можливість взяти участь у програмі, окрім США та Канади.
У ході проєкту учасники пройшли декілька етапів. На старті вони отримали від SSEP (Student Spaceflight Experiments Program) міні-лабораторії, де могли ставити наукові експерименти в різних областях біології.
Далі протягом 5 тижнів під керівництвом викладачів біології, фізики та хімії (в залежності від спрямування дослідження) проектували власний експеримент, детальні інструкції та розробляли наукову гіпотезу.
З жовтня по листопад відбувалась презентація проєктів перед місцевими комісіями. 16 грудня було обрано 2 переможців. Загалом участь у конкурсі взяли 962 учні 7–11 класів, які проводили експерименти та дослідження під керівництвом 34 вчителів-фасилітаторів. Як наслідок, до розгляду членів журі подали 238 проєктів, з яких обрали 2 переможців.
Тепер міні-лабораторії команд-переможців відправлені на МКС, де експериментами школярів за їхніми інструкціями керуватимуть астронавти.